Metoda 5 Why: Różnice pomiędzy wersjami

m
brak opisu edycji
(Utworzono nową stronę "Technika 5 why lub 5W (z ang. 5 dlaczego) jest metodologią, należącą do dziedziny rozwiązywania problemów i opiera się na serii pytań, które pozwalają zbadać związki przyczynowo-skutkowe, które odnoszą się do danego problemu. Celem metodologii jest ustalenie prawdziwej przyczyny defektu, wykraczającej poza zwykłe rozpoznanie objawów. Instrument ten został opracowany przez Sakiri Toyoda i został użyty po raz pierwszy w słynnym Toyota Producti…")
 
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 3: Linia 3:
Celem metodologii jest ustalenie prawdziwej przyczyny defektu, wykraczającej poza zwykłe rozpoznanie objawów.
Celem metodologii jest ustalenie prawdziwej przyczyny defektu, wykraczającej poza zwykłe rozpoznanie objawów.


Instrument ten został opracowany przez Sakiri Toyoda i został użyty po raz pierwszy w słynnym Toyota Production System, a obecnie jest stosowany w fazie analizy metodologii DMAIC, który należy do Six Sigma.
Instrument ten został opracowany przez Sakiri Toyoda i został użyty po raz pierwszy w słynnym Toyota Production System, a obecnie jest stosowany w fazie analizy metodologii DMAIC, który należy do [[Six Sigma]].


Metoda 5W opiera się na analizie objawów. Celem analizy jest dojście do opisu przyczyn problemu. Ścieżka używana do zlokalizowania prawdziwych przyczyn problemu jest iteracyjna (powinna być powtórzona przynajmniej 5 razy lub tak długo, jak to konieczne. 5 jest tylko liczbą umowną).
Metoda 5W opiera się na analizie objawów. Celem analizy jest dojście do opisu przyczyn problemu. Ścieżka używana do zlokalizowania prawdziwych przyczyn problemu jest iteracyjna (powinna być powtórzona przynajmniej 5 razy lub tak długo, jak to konieczne. 5 jest tylko liczbą umowną).
[[Plik:5why.png|centruj|mały|Metoda 5 Why]]
[[Plik:5why.png|centruj|mały|Metoda 5 Why]]
Celem metodologii jest ustalenie prawdziwej przyczyny defektu, wykraczającej poza zwykłe rozpoznanie objawów.
Celem metodologii jest ustalenie prawdziwej przyczyny defektu, wykraczającej poza zwykłe rozpoznanie objawów.
Instrument ten został opracowany przez Sakiri Toyoda i został użyty po raz pierwszy w słynnym Toyota Production System, a obecnie jest stosowany w fazie analizy metodologii DMAIC, który należy do [[Six Sigma]].
Instrument ten został opracowany przez Sakiri Toyoda i został użyty po raz pierwszy w słynnym Toyota Production System, a obecnie jest stosowany w fazie analizy metodologii DMAIC, który należy do Six Sigma.


Metoda 5W opiera się na analizie objawów. Celem analizy jest dojście do opisu przyczyn problemu. Ścieżka używana do zlokalizowania prawdziwych przyczyn problemu jest iteracyjna (powinna być powtórzona przynajmniej 5 razy lub tak długo, jak to konieczne. 5 jest tylko liczbą umowną).
Metoda 5W opiera się na analizie objawów. Celem analizy jest dojście do opisu przyczyn problemu. Ścieżka używana do zlokalizowania prawdziwych przyczyn problemu jest iteracyjna (powinna być powtórzona przynajmniej 5 razy lub tak długo, jak to konieczne. 5 jest tylko liczbą umowną).
Linia 48: Linia 48:


# ''Dlaczego chcecie wdrożyć kanban?'' Cóż, ponieważ Toyota robi to z powodzeniem.
# ''Dlaczego chcecie wdrożyć kanban?'' Cóż, ponieważ Toyota robi to z powodzeniem.
# ''Ponownie pytam, dlaczego potrzebujecie systemu kanban?'' Ponieważ często mamy przestoje z powodu braku materiałów.
# ''Ponownie pytam, dlaczego potrzebujecie systemu kanban?'' Ponieważ często mamy [[przestoje]] z powodu braku materiałów.
# ''Dlaczego?'' Ponieważ materiał przybył za późno.
# ''Dlaczego?'' Ponieważ materiał przybył za późno.
# ''Dlaczego?'' Ponieważ w naszym przepływie materiałowym jest chaos.
# ''Dlaczego?'' Ponieważ w naszym przepływie materiałowym jest chaos.
Linia 108: Linia 108:
* Zachęca każdego członka zespołu do dzielenia się pomysłami na ciągłe doskonalenie, zamiast obwiniać innych.
* Zachęca każdego członka zespołu do dzielenia się pomysłami na ciągłe doskonalenie, zamiast obwiniać innych.
* Daje to zespołowi pewność, że może wyeliminować każdy problem i zapobiec powtarzającym się niepowodzeniom.
* Daje to zespołowi pewność, że może wyeliminować każdy problem i zapobiec powtarzającym się niepowodzeniom.
[[Kategoria:Zarządzanie jakością]]