Praca standaryzowana: Różnice pomiędzy wersjami

Z SYSTEM-KANBAN.PL

Nie podano opisu zmian
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 3 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 3: Linia 3:
Ta metodologia ma na celu zdefiniowanie standardów dla dowolnego rodzaju pracy lub procedury dla tego rodzaju pracy. Zamiast statycznych, ustalonych mandatów, standardowe metody pracy powinny dostosowywać się do zmian w organizacji i umożliwiać ciągłe doskonalenie i dostosowywanie w razie potrzeby.
Ta metodologia ma na celu zdefiniowanie standardów dla dowolnego rodzaju pracy lub procedury dla tego rodzaju pracy. Zamiast statycznych, ustalonych mandatów, standardowe metody pracy powinny dostosowywać się do zmian w organizacji i umożliwiać ciągłe doskonalenie i dostosowywanie w razie potrzeby.


== Praca standaryzowana, kluczowy element Lean Manufacturing. ==
== Praca standaryzowana, kluczowy element [[Lean Manufacturing]] ==
Standaryzowana praca to nazwa nadana w szczupłej produkcji w celu udokumentowania etapów zadania i kolejności, w jakiej należy je wykonać. Można myśleć o pracy standaryzowanej jako określaniu, kto wykonuje zadanie, kiedy to robi i jak to robi.
Standaryzowana praca to nazwa nadana w szczupłej produkcji w celu udokumentowania etapów zadania i kolejności, w jakiej należy je wykonać. Można myśleć o pracy standaryzowanej jako określaniu, kto wykonuje zadanie, kiedy to robi i jak to robi.


Linia 15: Linia 15:
# [[Takt-Time|Czas taktu]], czyli tempo, w jakim produkty muszą być wytwarzane w procesie, aby zaspokoić zapotrzebowanie klientów.
# [[Takt-Time|Czas taktu]], czyli tempo, w jakim produkty muszą być wytwarzane w procesie, aby zaspokoić zapotrzebowanie klientów.
# Sekwencja pracy, w której operator wykonuje zadania w czasie taktu. Należy udokumentować etapy zadania. Często odbywa się to za pomocą czegoś, co nazywa się standardowym wykresem pracy.
# Sekwencja pracy, w której operator wykonuje zadania w czasie taktu. Należy udokumentować etapy zadania. Często odbywa się to za pomocą czegoś, co nazywa się standardowym wykresem pracy.
# Standardowe zapasy [[Produkcja w toku|pracy w toku]], w tym jednostki w maszynach, wymagane do sprawnego przebiegu procesu. Udokumentuj oczekiwania dotyczące zapasów produkcji w toku. Pamiętaj, że w lean celem jest zmniejszenie zapasów, ponieważ zapasy są uważane za formę [[marnotrawstwa]].
# Standardowe zapasy [[Produkcja w toku|pracy w toku]], w tym jednostki w maszynach, wymagane do sprawnego przebiegu procesu. Udokumentuj oczekiwania dotyczące zapasów produkcji w toku. Pamiętaj, że w lean celem jest zmniejszenie zapasów, ponieważ zapasy są uważane za formę [[Marnotrawstwo|marnotrawstwa]].


Praca standaryzowana, raz ustalona i przedstawiona na stanowiskach pracy, jest przedmiotem ciągłego doskonalenia poprzez [[kaizen]]. Korzyści z pracy standaryzowanej obejmują dokumentację bieżącego procesu dla wszystkich zmian, redukcję zmienności, łatwiejsze szkolenie nowych operatorów, redukcję urazów i obciążeń oraz punkt odniesienia dla działań doskonalących.
Praca standaryzowana, raz ustalona i przedstawiona na stanowiskach pracy, jest przedmiotem ciągłego doskonalenia poprzez [[kaizen]]. Korzyści z pracy standaryzowanej obejmują dokumentację bieżącego procesu dla wszystkich zmian, redukcję zmienności, łatwiejsze szkolenie nowych operatorów, redukcję urazów i obciążeń oraz punkt odniesienia dla działań doskonalących.
Linia 32: Linia 32:
Korzyści płynące ze standaryzacji procesów pracy są liczne i zróżnicowane, a każda organizacja doświadczy swoich unikalnych pozytywnych wyników. Ogólnie rzecz biorąc, standaryzacja pracy przynosi następujące korzyści:
Korzyści płynące ze standaryzacji procesów pracy są liczne i zróżnicowane, a każda organizacja doświadczy swoich unikalnych pozytywnych wyników. Ogólnie rzecz biorąc, standaryzacja pracy przynosi następujące korzyści:


====== Zwiększona wydajność ======
==== Zwiększona wydajność ====
 
* Zwiększa produktywność pracowników
* Zwiększa produktywność pracowników
* Zapewnia strukturę
* Zapewnia strukturę
Linia 44: Linia 43:
* Pozwala pracownikom zidentyfikować więcej obszarów wymagających poprawy
* Pozwala pracownikom zidentyfikować więcej obszarów wymagających poprawy


====== Ulepszone środki bezpieczeństwa ======
==== Ulepszone środki bezpieczeństwa ====
 
* Zapewnia przestrzeganie najlepszych praktyk
* Zapewnia przestrzeganie najlepszych praktyk
* Łagodzi wypalenie zawodowe pracowników
* Łagodzi wypalenie zawodowe pracowników
* Zmniejsza stres w miejscu pracy
* Zmniejsza stres w miejscu pracy


====== Lepsza komunikacja ======
==== Lepsza komunikacja ====
 
* Sprawia, że ​​wiedza o miejscu pracy jest dostępna dla wszystkich
* Sprawia, że ​​wiedza o miejscu pracy jest dostępna dla wszystkich
* Wspiera własność i zaangażowanie pracowników
* Wspiera własność i zaangażowanie pracowników
Linia 58: Linia 55:
* Zwiększa satysfakcję i morale pracowników
* Zwiększa satysfakcję i morale pracowników


==== Redukcję zmienności ====
==== Redukcja wypadków ====
[[Kategoria:Psychologia pracy i organizacji]]
[[Kategoria:Psychologia pracy i organizacji]]
[[Kategoria:Organizacja pracy]]
[[Kategoria:Organizacja pracy]]
[[Kategoria:Zarządzanie jakością]]
[[Kategoria:Zarządzanie jakością]]

Aktualna wersja na dzień 10:24, 11 sty 2023

Standaryzacja pracy to metodologia zbudowana (przez Isao Kato dla Toyota Motor Corporation) na ustalonej spójności w ramach procesów pracy i jest kamieniem węgielnym wszystkich programów ciągłego doskonalenia. Standaryzacja pracy zapewnia stabilność, ogranicza ilość odpadów, zwiększa dyspozycyjność i wydajność oraz może skutkować większą satysfakcją z pracy wśród pracowników i przełożonych.

Ta metodologia ma na celu zdefiniowanie standardów dla dowolnego rodzaju pracy lub procedury dla tego rodzaju pracy. Zamiast statycznych, ustalonych mandatów, standardowe metody pracy powinny dostosowywać się do zmian w organizacji i umożliwiać ciągłe doskonalenie i dostosowywanie w razie potrzeby.

Praca standaryzowana, kluczowy element Lean Manufacturing

Standaryzowana praca to nazwa nadana w szczupłej produkcji w celu udokumentowania etapów zadania i kolejności, w jakiej należy je wykonać. Można myśleć o pracy standaryzowanej jako określaniu, kto wykonuje zadanie, kiedy to robi i jak to robi.

Dokumentacja znormalizowanej pracy powinna być wykonywana w procesie współpracy z ludźmi, którzy faktycznie wykonują zadanie w ramach swojej pracy, jak również z innymi osobami – w tym być może z inżynierami i przełożonymi.

Po udokumentowaniu standardowego procesu wykonywania zadania jako pracy zestandaryzowanej, należy nauczyć pracowników (w tym nowych pracowników) standardowego procesu i postępować zgodnie z nim w pracy.

Trzy elementy pracy standaryzowanej

Standaryzacja pracy obejmuje rozważenie trzech elementów:

  1. Czas taktu, czyli tempo, w jakim produkty muszą być wytwarzane w procesie, aby zaspokoić zapotrzebowanie klientów.
  2. Sekwencja pracy, w której operator wykonuje zadania w czasie taktu. Należy udokumentować etapy zadania. Często odbywa się to za pomocą czegoś, co nazywa się standardowym wykresem pracy.
  3. Standardowe zapasy pracy w toku, w tym jednostki w maszynach, wymagane do sprawnego przebiegu procesu. Udokumentuj oczekiwania dotyczące zapasów produkcji w toku. Pamiętaj, że w lean celem jest zmniejszenie zapasów, ponieważ zapasy są uważane za formę marnotrawstwa.

Praca standaryzowana, raz ustalona i przedstawiona na stanowiskach pracy, jest przedmiotem ciągłego doskonalenia poprzez kaizen. Korzyści z pracy standaryzowanej obejmują dokumentację bieżącego procesu dla wszystkich zmian, redukcję zmienności, łatwiejsze szkolenie nowych operatorów, redukcję urazów i obciążeń oraz punkt odniesienia dla działań doskonalących.

Standaryzacja pracy, kaizen i ciągłe doskonalenie

Praca standaryzowana nie jest statyczna ale dynamiczna, nieustannie się zmienia w celu ciągłego doskonalenia.

Tak więc, mimo że standardowy proces pracy dla danego zadania jest udokumentowany, pracownicy nadal mogą swobodnie wdrażać kaizen, aby wprowadzać lub sugerować zmiany w ramach ciągłego wysiłku na rzecz poprawy. Kiedy pomysł na ulepszenie zostanie zaakceptowany, dokument pracy standardowej jest aktualizowany, a zmiana jest przekazywana osobom, które muszą o tym wiedzieć. Następnie proces ten jest kontynuowany raz za razem.

Ocena wyników ulepszeń Kaizen w pracy standaryzowanej z cyklem PDCA

Dobrym pomysłem jest ocena tych zmian w standaryzowanej pracy, które pojawiają się jako rezultat sugestii kaizen, zamiast po prostu zakładać, że są lepsze.

Klasycznym sposobem na to jest wykorzystanie cyklu PDCA (plan-do-check-act). W tym kontekście, pomysł na ulepszenie standardowej pracy wygenerowany przez kaizen jest planem; aby go zrealizować, możesz przeprowadzić ograniczony test beta; następnie zbierasz dane, aby sprawdzić; i jeśli dane są pozytywne, działasz poprzez wprowadzenie zmiany na większą skalę.

Korzyści pracy standaryzowanej

Korzyści płynące ze standaryzacji procesów pracy są liczne i zróżnicowane, a każda organizacja doświadczy swoich unikalnych pozytywnych wyników. Ogólnie rzecz biorąc, standaryzacja pracy przynosi następujące korzyści:

Zwiększona wydajność

  • Zwiększa produktywność pracowników
  • Zapewnia strukturę
  • Oszczędza czas
  • Sprawia, że ​​odpady są bardziej widoczne
  • Ogranicza ilość odpadów
  • Ustanawia przewidywalność
  • Dopasowuje produkcję do zapotrzebowania klientów
  • Ułatwia identyfikację problemów
  • Pozwala pracownikom zidentyfikować więcej obszarów wymagających poprawy

Ulepszone środki bezpieczeństwa

  • Zapewnia przestrzeganie najlepszych praktyk
  • Łagodzi wypalenie zawodowe pracowników
  • Zmniejsza stres w miejscu pracy

Lepsza komunikacja

  • Sprawia, że ​​wiedza o miejscu pracy jest dostępna dla wszystkich
  • Wspiera własność i zaangażowanie pracowników
  • Umożliwia rozwiązywanie problemów na wszystkich poziomach
  • Daje pracownikom narzędzia do rozwiązywania problemów
  • Zwiększa satysfakcję i morale pracowników

Redukcję zmienności

Redukcja wypadków

REKLAMA
Ciasteczka cookie pomagają nam usprawniać nasze usługi. Korzystając z witryny, zgadzasz się na wykorzystywanie ciasteczek.